vineri, 15 iunie 2012

Interviu cu dr. Cristian Cârstoiu, Editura Amaltea: Tinerii care citesc literatură self-help pleacă din pole-position în raport cu generația lor


Numele protagonistului interviului pe care vi-l oferă astăzi MLM News este legat de cel al Editurii Amaltea, editură familiară devoratorilor de literatură self-help. Vocea acestuia, de asemenea, le este foarte familiară consumatorilor de audiobookuri din România. Vă prezentăm astăzi o persoană foarte apropiată de domeniul de network marketing, atât din postura de antreprenor, din cea de trainer, dar mai ales din cea de furnizor de carte pentru cei dornici de dezvoltare personală.
MLM News: Cine este Cristian Cârstoiu? Medicul Cristian Cârstoiu? Trainerul Cristian Cârstoiu? Sau multă lume vă asociază cu cărțile editurii dvs. Amaltea ( că și aici vrem să ajungem)? Cum vă cunoaște lumea? Și care din toate aceste activități vă este cea mai dragă?
Dr. Cristian Cârstoiu: Medicina este o parte frumoasă a vremurilor când eram mai tânăr; mi-a plăcut să o studiez, mă consider din multe puncte de vedere un om de știință, și m-a ajutat în business prin faptul că Amaltea la începuturile ei publica carte medicală. Acum, competențele mele în medicină mă ajută să promovez suplimente nutriționale. A! Și mai am o emisiune săptămânală la Radio Lynx intitulată „Vitamine”. Ca să continui cu răspunsul la seria de întrebări; training fac din 2006; am avut șansa să îmi încep activitea cu o companie multinațională unde am avut parte de profesioniști de prima clasă. Acum, mare parte din activitatea mea este în zona trainingurilor, atât pentru companii, dar și cursuri open pentru cei care vor să-și dezvolte competențele profesionale. Cealaltă parte a activității mele este în direcția editării de audiobook-uri, pentru că sunt convins că acest segment va avea o cotă de piață extrem de solidă în următorii ani.
MLM News: Să ne oprim puțin la trainerul Cristian Cârstoiu. Știu că veți pleca într-un turneu, între 26 iunie și 12 iulie, urmând să țineți conferințe în 9 orașe din țară pe tema comportamentelor și tiparelor de comunicare. La ce trebuie să se aștepte cei care vor veni la conferințe? Oferiți-ne ceva în avanpremieră, o scurtă privire în culise, ca să știe cititorii ce pierd dacă nu se grăbesc să-și rezerve locuri.
Dr. Cristian Cârstoiu: Multe din cursurile pe care le fac conțin un modul de comunicare profesională, extrem de util în relația manager-subordonați sau în vânzări. Există astfel o serie de aspecte de fond ale comunicării, niște zone puțin explorate în majoritatea cursurilor obișnuite de comunicare, pe care cursanții mei le apreciază în mod deosebit și, în feedback-urile de după curs, acestea apar foarte frecvent menționate la rubrica „ce v-a plăcut cel mai mult din acest curs?” Exact aceste elemente le-am pus laolaltă într-un material „cu cap și coadă”, într-o formă pe care n-a mai făcut-o nimeni în România (cel puțin după cunoștințele mele). Cât privește elementele „în avanpremieră”, am facut un video-interviu în trei părți pentru promovarea acestui turneu și îi invit pe cititori să-l urmărească aici:
MLM News: Sunteti și om de MLM, cum se spune. Cum ați intrat în contact cu network marketingul și ce v-a atras la această industrie? Ce vă place la această industrie?
Dr. Cristian Cârstoiu: Eram în 1997 în Grecia, în vacanță și am fost abordat pe plajă de un tip care ne-a auzit vorbind românește. Deși engleza lui era destul de modestă, ne-a făcut să înțelegem că în acel an urma să își înceapă operațiunile în România o mare companie americană și că era un moment bun să fructific acea oportunitate. Habar n-aveam ce era aia MLM și în viața mea nu auzisem de Amway. Ca urmare am analizat fără nici un fel de prejudecată planul de marketing, mi s-a parut genial și am fost între primii. Mi-a plăcut mai târziu calitatea oamenilor pe care i-am cunoscut și asta m-a făcut să rămân.
MLM News: Auzim destul de des “MLM-ul nu e pentru mine”, “”nu sunt făcut pentru  asta”. Cum credeți că trebuie să fie cineva ca să fie potrivit pentru MLM?
Dr. Cristian Cârstoiu: Trebuie să ai puțin spirit antreprenorial și să-ți dorești mai mult de la viață. Și să ai puterea să îți asumi responsabilitatea acțiunilor tale, fără să dai vina pe Guvern. E o chestiune de percepție și de mentalitate. Dacă o iei pe acest drum, vei găsi resursele necesare și oamenii potriviți. Dar nimeni nu poate dori pentru tine mai mult decât tu îți dorești. Altfel, e aproape imposibil de dat un răspuns care să caracterizeze „MLM-istul ideal”. Unii sunt atrași de produse, alții de planul de afaceri, alții de oamenii cu care se înconjoară; unii n-au timp, alții au prea mult timp, unii vor mai mult decât le permite job-ul, alții vor să scape de job, chiar dacă ar câștiga mai puțini bani, etc. Ideea e că MLM-ul devine o opțiune când omul vrea să facă o schimbare în viață.
MLM News: Cum a apărut Editura Amaltea? A venit după contactul cu network marketingul? Atracția pentru zona de dezvoltare personală v-a dat ideea de a pune bazele unei edituri care să acopere această zonă de carte? A venit din dorința de a sprijini această industrie de network marketing?
Dr. Cristian Cârstoiu: Nu; Amaltea face în acest an 20 de ani de la înființare. Linia de cărți self-help a apărut într-adevăr ca și consecință a contactului meu cu network marketingul, iar în 1997-1998 noțiunea de self-help era complet străină; iar majoritatea ziceau că „prostiile alea americane nu se vor vinde niciodată în România”. Azi, cărțile de self-help îndoaie rafturile librăriilor. La fel și cu Audiosfera, cealaltă parte a business-ului meu, care este specializată pe audiobookuri de dezvoltare personală. Deoarece multe sisteme MLM folosesc CD-uri cu înregistrări de la evenimentele proprii pentru trainingul distribuitorilor, am considerat că piața de audiobook-uri are un catalizator în acest segment. Deci, ca să concluzionez, activitatea mea editorială din ultimii 15 ani este legată într-o foarte mare măsură de zona MLM.
MLM News: Ce titluri ați vândut cel mai bine? Dați-ne 2 exemple.
Dr. Cristian Cârstoiu: Seria „Supa de pui pentru suflet” a mers foarte bine, aproape 10 ani, dintre cărți. Dintre audiobook-uri, „Autostrada financiară” de Brian Tracy.
MLM News: Sunteți pe piață din 1992. Care a fost evoluția consumatorilor de cărți pe zona de dezvoltare personală? Cum sunt acum cei care citesc astfel de cărți? Sunt mai mulți? Mai pasionați? Mai tineri? Ne-ați putea spune ce procent din consumatorii cărților și audiobook-urilor dvs. de dezvoltare personală sunt mlmiști?
Dr. Cristian Cârstoiu: Începtul a fost destul de timid, undeva prin 1998, când am început să scoatem aceste cărți. Dinamica în timp a fost influențată foarte mult de piața de carte în general. Ca urmare, până prin 2003 creșterea a fost foarte bună, apoi s-a plafonat, pentru ca din 2009 să o ia la vale binisor. Sunt convins că azi se citește mult mai mult self-help, dar oferta este extrem de diversificată și e greu să ții un titlu ca și bestseller. Apar multe cărți „de nișă”; autorii clasici s-au publicat deja, și o carte „de referință” apare rar. Se diluează cumva în segmentul „non-fiction” și uneori devine dificil să faci diferențieri între cărțile de self-help; unele merg pe relații personale, altele pe strategii antreprenoriale, altele sunt pur motivaționale și noțiunea de „dezvoltare personală” a devenit o umbrelă foarte largă. Cititorii sunt în creștere, numeric, dar în scădere ca și număr efectiv de cărți citite pe an. Despre pasiune nu știu ce să zic, am impresia că literatura asta motivațională uneori creează o formă de dependență; este o zonă de refugiu psihic după tot negativismul din jur și – aici vorbește medicul din mine – produce o stare de relaxare ușor euforică, exact ca un pahar de vin băut seara după o zi agitată.
Tinerii stau departe de cărțile astea; abia după 30-32 de ani încep să „le consulte”; valoarea lor o înțeleg însă relativ târziu – poate spre 35 de ani. Până atunci încă mai cred că pentru reușita în viață e importantă pregătirea profesională. Trebuie să aibă niște eșecuri, uneori dure, ca să înțeleagă că trebuie să caute soluții în altă parte. În același timp, cei  care au în familie sau printre apropiați pe cineva care îi îndrumă spre literatura self-help la o vârstă relativ mică, la 20+ de ani, ei bine, aceștia vor avea un uriaș avantaj în viață pe termen lung. Pleacă din pole-position în raport cu generația lor.
Ca sa închei raspunsul, nu, chiar n-am o evidență „câți sunt mlm-iști”; dar știu că cel puțin jumătate din cititorii de self help au intrat în contact cu aceste cărți fiind, la un moment dat, în MLM. Poate între timp au renunțat la activitatea de network marketing, dar au rămas măcar cu obiceiul de a citi aceste cărți.
MLM News: Ați avut/aveți un model/un mentor (în general, nu doar în MLM)?
Dr. Cristian Cârstoiu: Da. Este un Diamant, un om excepțional, căruia îi datorez probabil cea mai mare parte a reușitelor mele. A avut răbdare cu mine, a avut încredere și, pentru că are o cu totul altă personalitate decât a mea, am învățat multe despre mine însumi, prin modul în care mă raportam la el. E poate ceva mai complicat, dar la momentul când l-am cunoscut, asta era în 1997, România nu putea oferi modele, pentru că nu existau. Chiar și azi, 15 ani mai târziu, mi-e greu să găsesc oameni de calibrul lui. Și încă învăț continuu de la el, chiar dacă azi ne intersectăm destul de rar, el nelocuind în România, și în mare parte din timp nici nu prea stă prin Europa.
MLM News: Transmiteți un mesaj, prin intermediul MLM News, celor care vă apreciază și vă urmăresc evoluția, avându-vă drept model.
Dr. Cristian Cârstoiu: O carte pe care o citești poate fi o experiență, un om pe care-l cunoști poate fi o întâmplare, iar viața se schimbă în funcție de experiențe și întâmplări. Ca urmare, dacă nu citești și nu cunoști alți oameni, viața ta peste 10 ani va fi dureros de asemănătoare cu cea de azi.
Foto: Radiolynx.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu