Numele protagonistului interviului
pe care vi-l oferă astăzi MLM News este legat de cel al Editurii Amaltea,
editură familiară devoratorilor de literatură self-help. Vocea acestuia, de
asemenea, le este foarte familiară consumatorilor de audiobookuri din România.
Vă prezentăm astăzi o persoană foarte apropiată de domeniul de network
marketing, atât din postura de antreprenor, din cea de trainer, dar mai ales
din cea de furnizor de carte pentru cei dornici de dezvoltare personală.
MLM News: Cine este Cristian Cârstoiu? Medicul Cristian Cârstoiu?
Trainerul Cristian Cârstoiu? Sau multă lume vă asociază cu cărțile editurii
dvs. Amaltea ( că și aici vrem să ajungem)? Cum vă cunoaște lumea? Și care din
toate aceste activități vă este cea mai dragă?
Dr. Cristian Cârstoiu: Medicina este o parte frumoasă a vremurilor când eram mai
tânăr; mi-a plăcut să o studiez, mă consider din multe puncte de vedere un om
de știință, și m-a ajutat în business prin faptul că Amaltea la începuturile ei
publica carte medicală. Acum, competențele mele în medicină mă ajută să
promovez suplimente nutriționale. A! Și mai am o emisiune săptămânală la Radio
Lynx intitulată „Vitamine”. Ca să continui cu răspunsul la seria de întrebări;
training fac din 2006; am avut șansa să îmi încep activitea cu o companie
multinațională unde am avut parte de profesioniști de prima clasă. Acum, mare
parte din activitatea mea este în zona trainingurilor, atât pentru companii,
dar și cursuri open pentru cei care vor să-și dezvolte competențele
profesionale. Cealaltă parte a activității mele este în direcția editării de
audiobook-uri, pentru că sunt convins că acest segment va avea o cotă de piață
extrem de solidă în următorii ani.
MLM News: Să ne oprim puțin la trainerul Cristian Cârstoiu. Știu că
veți pleca într-un turneu, între 26 iunie și 12 iulie, urmând să țineți
conferințe în 9 orașe din țară pe tema comportamentelor și tiparelor de
comunicare. La ce trebuie să se aștepte cei care vor veni la conferințe?
Oferiți-ne ceva în avanpremieră, o scurtă privire în culise, ca să știe
cititorii ce pierd dacă nu se grăbesc să-și rezerve locuri.
Dr. Cristian Cârstoiu: Multe din cursurile pe care le fac conțin un modul de
comunicare profesională, extrem de util în relația manager-subordonați sau în
vânzări. Există astfel o serie de aspecte de fond ale comunicării, niște zone
puțin explorate în majoritatea cursurilor obișnuite de comunicare, pe care
cursanții mei le apreciază în mod deosebit și, în feedback-urile de după curs,
acestea apar foarte frecvent menționate la rubrica „ce v-a plăcut cel mai mult
din acest curs?” Exact aceste elemente le-am pus laolaltă într-un material „cu
cap și coadă”, într-o formă pe care n-a mai făcut-o nimeni în România (cel
puțin după cunoștințele mele). Cât privește elementele „în avanpremieră”, am
facut un video-interviu în trei părți pentru promovarea acestui turneu și îi
invit pe cititori să-l urmărească aici:
MLM News: Sunteti și om de MLM, cum se spune. Cum ați intrat în
contact cu network marketingul și ce v-a atras la această industrie? Ce vă
place la această industrie?
Dr. Cristian Cârstoiu: Eram în 1997 în Grecia, în vacanță și am fost abordat pe
plajă de un tip care ne-a auzit vorbind românește. Deși engleza lui era destul
de modestă, ne-a făcut să înțelegem că în acel an urma să își înceapă
operațiunile în România o mare companie americană și că era un moment bun să
fructific acea oportunitate. Habar n-aveam ce era aia MLM și în viața mea nu
auzisem de Amway. Ca urmare am analizat fără nici un fel de prejudecată planul
de marketing, mi s-a parut genial și am fost între primii. Mi-a plăcut mai
târziu calitatea oamenilor pe care i-am cunoscut și asta m-a făcut să rămân.
MLM News: Auzim destul de des “MLM-ul nu e pentru mine”, “”nu sunt
făcut pentru asta”. Cum credeți că trebuie să fie cineva ca să fie
potrivit pentru MLM?
Dr. Cristian Cârstoiu: Trebuie să ai puțin spirit antreprenorial și să-ți dorești
mai mult de la viață. Și să ai puterea să îți asumi responsabilitatea
acțiunilor tale, fără să dai vina pe Guvern. E o chestiune de percepție și de
mentalitate. Dacă o iei pe acest drum, vei găsi resursele necesare și oamenii
potriviți. Dar nimeni nu poate dori pentru tine mai mult decât tu îți dorești.
Altfel, e aproape imposibil de dat un răspuns care să caracterizeze „MLM-istul
ideal”. Unii sunt atrași de produse, alții de planul de afaceri, alții de
oamenii cu care se înconjoară; unii n-au timp, alții au prea mult timp, unii
vor mai mult decât le permite job-ul, alții vor să scape de job, chiar dacă ar
câștiga mai puțini bani, etc. Ideea e că MLM-ul devine o opțiune când omul vrea
să facă o schimbare în viață.
MLM News: Cum a apărut Editura Amaltea? A venit după contactul cu
network marketingul? Atracția pentru zona de dezvoltare personală v-a dat ideea
de a pune bazele unei edituri care să acopere această zonă de carte? A venit
din dorința de a sprijini această industrie de network marketing?
Dr. Cristian Cârstoiu: Nu; Amaltea face în acest an 20 de ani de la înființare.
Linia de cărți self-help a apărut într-adevăr ca și consecință a contactului
meu cu network marketingul, iar în 1997-1998 noțiunea de self-help era complet
străină; iar majoritatea ziceau că „prostiile alea americane nu se vor vinde
niciodată în România”. Azi, cărțile de self-help îndoaie rafturile librăriilor.
La fel și cu Audiosfera, cealaltă parte a business-ului meu, care este
specializată pe audiobookuri de dezvoltare personală. Deoarece multe sisteme
MLM folosesc CD-uri cu înregistrări de la evenimentele proprii pentru
trainingul distribuitorilor, am considerat că piața de audiobook-uri are un
catalizator în acest segment. Deci, ca să concluzionez, activitatea mea
editorială din ultimii 15 ani este legată într-o foarte mare măsură de zona
MLM.
MLM News: Ce titluri ați vândut cel mai bine? Dați-ne 2 exemple.
Dr. Cristian Cârstoiu: Seria „Supa de pui pentru suflet” a mers foarte bine,
aproape 10 ani, dintre cărți. Dintre audiobook-uri, „Autostrada financiară” de
Brian Tracy.
MLM News: Sunteți pe piață din 1992. Care a fost evoluția
consumatorilor de cărți pe zona de dezvoltare personală? Cum sunt acum cei care
citesc astfel de cărți? Sunt mai mulți? Mai pasionați? Mai tineri? Ne-ați putea
spune ce procent din consumatorii cărților și audiobook-urilor dvs. de dezvoltare
personală sunt mlmiști?
Dr. Cristian Cârstoiu: Începtul a fost destul de timid, undeva prin 1998, când am
început să scoatem aceste cărți. Dinamica în timp a fost influențată foarte
mult de piața de carte în general. Ca urmare, până prin 2003 creșterea a fost
foarte bună, apoi s-a plafonat, pentru ca din 2009 să o ia la vale binisor.
Sunt convins că azi se citește mult mai mult self-help, dar oferta este extrem
de diversificată și e greu să ții un titlu ca și bestseller. Apar multe cărți
„de nișă”; autorii clasici s-au publicat deja, și o carte „de referință” apare
rar. Se diluează cumva în segmentul „non-fiction” și uneori devine dificil să
faci diferențieri între cărțile de self-help; unele merg pe relații personale,
altele pe strategii antreprenoriale, altele sunt pur motivaționale și noțiunea
de „dezvoltare personală” a devenit o umbrelă foarte largă. Cititorii sunt în
creștere, numeric, dar în scădere ca și număr efectiv de cărți citite pe an.
Despre pasiune nu știu ce să zic, am impresia că literatura asta motivațională
uneori creează o formă de dependență; este o zonă de refugiu psihic după tot
negativismul din jur și – aici vorbește medicul din mine – produce o stare de
relaxare ușor euforică, exact ca un pahar de vin băut seara după o zi agitată.
Tinerii stau departe de cărțile
astea; abia după 30-32 de ani încep să „le consulte”; valoarea lor o înțeleg
însă relativ târziu – poate spre 35 de ani. Până atunci încă mai cred că pentru
reușita în viață e importantă pregătirea profesională. Trebuie să aibă niște
eșecuri, uneori dure, ca să înțeleagă că trebuie să caute soluții în altă
parte. În același timp, cei care au în familie sau printre apropiați pe
cineva care îi îndrumă spre literatura self-help la o vârstă relativ mică, la
20+ de ani, ei bine, aceștia vor avea un uriaș avantaj în viață pe termen lung.
Pleacă din pole-position în raport cu generația lor.
Ca sa închei raspunsul, nu, chiar
n-am o evidență „câți sunt mlm-iști”; dar știu că cel puțin jumătate din
cititorii de self help au intrat în contact cu aceste cărți fiind, la un moment
dat, în MLM. Poate între timp au renunțat la activitatea de network marketing,
dar au rămas măcar cu obiceiul de a citi aceste cărți.
MLM News: Ați avut/aveți un model/un mentor (în general, nu doar în
MLM)?
Dr. Cristian Cârstoiu: Da. Este un Diamant, un om excepțional, căruia îi datorez
probabil cea mai mare parte a reușitelor mele. A avut răbdare cu mine, a avut
încredere și, pentru că are o cu totul altă personalitate decât a mea, am
învățat multe despre mine însumi, prin modul în care mă raportam la el. E poate
ceva mai complicat, dar la momentul când l-am cunoscut, asta era în 1997,
România nu putea oferi modele, pentru că nu existau. Chiar și azi, 15 ani mai
târziu, mi-e greu să găsesc oameni de calibrul lui. Și încă învăț continuu de
la el, chiar dacă azi ne intersectăm destul de rar, el nelocuind în România, și
în mare parte din timp nici nu prea stă prin Europa.
MLM News: Transmiteți un mesaj, prin intermediul MLM News, celor care
vă apreciază și vă urmăresc evoluția, avându-vă drept model.
Dr. Cristian Cârstoiu: O carte pe care o citești poate fi o experiență, un om pe
care-l cunoști poate fi o întâmplare, iar viața se schimbă în funcție de
experiențe și întâmplări. Ca urmare, dacă nu citești și nu cunoști alți oameni,
viața ta peste 10 ani va fi dureros de asemănătoare cu cea de azi.
Foto: Radiolynx.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu