Turnul Eiffel este construit din otel “made in
Romania”
Pe fiecare piesa de metal ce compune
turnul Eiffel scrie “Made in Resita – Romania”. Putini sunt cei care stiu ca
simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie
inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.
Dupa ce a absolvit cursurile
Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in
cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. In
1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata
Bucuresti-Predeal. In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare
a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile
metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara
spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in
mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.
Panculescu l-a gazduit pe Gustave
Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului
roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l
intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor
Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea
caii ferate.
In 1879, in casa unde se afla acum
Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost
impresionat de genialitatea inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea sa
devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn
iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia universala din 1889.
Impreuna au discutat despre
adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind
subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce
se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri
avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.”
“Structura a fost construită între
anii 1887-1889 din oţel produs la Reşiţa, în România. Turnul Eiffel mai are în
compoziţie oţel de la furnalul din Govăşdia, localitatea Ghelar din judeţul
Hunedoara. Ea urma să servească drept arc de intrare la Expoziţia Universală
(1889), un târg mondial ce sărbătorea centenarului Revoluţiei franceze. A fost
inaugurat pe 31 martie 1889 şi deschis pe 6 mai. 300 de muncitori au unit
18.038 de piese de oţel, folosind două milioane jumătate de nituri. Luând în
considerare standardele de siguranţă în acel moment, este remarcabil faptul că
un singur muncitor a murit în construcţia turnului, în timpul instalării
lifturilor. Lifturile originale funcţionau cu ajutorul unui sistem hidraulic,
lifturile actuale sunt electrice”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu