joi, 24 mai 2012

Cele 6 Chei ale dezvoltarii mele personale


Am intrat în contact prima oară cu conceptul de dezvoltare personală undeva prin toamnă 2008 am impresia.
Eram student boboc la facultatea management şi venisem prima oară pe Colina Universităţii (un deal pe care este aşezată Universitatea Transilvania din Braşov).
Eram speriat şi primul lucru pe care îl aveam în minte atunci era: “Mamă câte fete frumoase sunt la facultate. Abia aştept să îmi fac o prietenă.”
Râzi tu râzi, dar asta îmi trecuse mie prin cap.
Nu ştiam nimic legat de viaţa de facultate şi nu ştiam neapărat ceea ce o să fac mai departe. Visul meu era să devin manager pentru o companie care rulează mulţi bani sau antreprenorul din spatele companiei care rulează mulţi ani.
Eram un ambiţios fără cauză.
Am fost abordat de către o fată pe coridoare, care a început să îmi povestească despre o organizaţie de tineret numită AIESEC, cum că ar fi cea mai are din lume, că dacă sunt la Ştiinţe Eonomice o să îmi prindă experienţa bine şi o să mă dezvolt şi personal.
Recunosc că în momentul acela eram fericit că vorbea o fată cu mine :)), eu fiind mai timid din fire şi până atunci am avut prietene cu care îmi făcuseră “lipeala” alţi prieteni.
Am zis da, vreau să mă dezvolt personal. Suna bine.
Am ajuns acasă şi i-am povestit soră-mii mele mijlocii, cu care mă înţeleg mai bine, despre AIESEC. Ea a zis din prima bagă-te că o să îţi prindă bine, mai ales că eşti la început cu facultatea şi aşa nu faci mare lucru. (Ea lucra, renunţase la facultate din primul an din cauza presiunilor la care a fost supusă de ai mei şi a, în general, atitudinii ei rebele faţă de tot ceea ce ziceau ai mei).
Eram convins în proporţie de 70-80% să aplic. A mai trebuit însă încă o prezentare în care au venit internaţionali (parcă era un indian pe nume Hemant), un preşedinte de organizaţie locală care era din Republica Moldova, o fată care vorbea frumos despre internaţionalism şi un prieten care era deja în AIESEC ca să îmi fac curajul să completez formularul ăla blestemat în engleză. (Nu eram mare fan engleză, pentru că făcusem doar în liceu, după un hiat de 8 ani între grădiniţă si liceu.)
Am completat formularul online, l-am trimis şi de atunci totul a devenit cea mai frumoasă poveste din viaţa mea.
Acesta a fost primul meu contact cu dezvoltare personală.
Am fost pus în faţa deciziei de a mă dezvolta personal pentru prima oară şi m-am “fâstâcit” eu aşa, până când am zis: “Da, e cazul măcar să încerc”. A urmat o poveste minunată de 2 ani şi jumătate în care am învăţat foarte multe.
De atunci, din 2008 sunt pasionat de ceea ce înseamnă potenţialul uman.
Am început să citesc din ce în ce mai mult şi am realizat că am descoperit nişte tipare, nişte elemente care transpar din toate incercările mele de a deveni mai bun.
Nu am denumit în mod accidental articolul: “Cele 6 chei ale dezvoltării mele personale”. Ele au fost foarte bine alese şi reprezintă pilonii dezvoltării mele în general.
Pe măsură ce pilonii aceştia devin mai groşi şi mai înalţi, simt că sunt mult mai competent şi mai pregătit pentru orice provocare.
Pilonii pot părea banali, însă până nu îi exersezi cu 100% conştiinţă şi seriozitate în viaţa ta, nu o să îţi dai seama de importanţa lor.
Pot să anticipez că mai mult de jumătate dintre cei care au început să citească acest articol au renunţat să continue după ce au văzut că început să povestesc despre experienţa mea de tânăr student cu capul la femei.
Sunt băiat, e normal că îmi stătea capul la fete :)).
Revenind.
Faptul că aceştia au renunţat, îţi face ţie “slujba” mai uşoară. Ai ocazia să înţelegi câteva lucruri care pe mine mă fac un om mai bun. Dacă ţi se potrivesc şi ţie, sincer nu ştiu, eu văd dezvoltarea personală ca fiind un proces individualizat şi 100% personalizabil.
Ceea ce îţi recomand eu din acest articol este să extragi ce ţi se poate potrivi sau poţi adapta şi eventual să citeşti printre rânduri.
Cele 6 chei ale dezvoltarii mele personale:

Cheia#1: Productivitate
Ca să te dezvolţi personal trebuie să îţi măreşti productivitatea. Asta presupune să îţi dezvolţi capacitatea de a spune nu ţie şi celor din jur, să fii capabil să te dai bătut sau să mergi ma departe, să fii capabil să procrastinezi doar la momentele potrivite şi să faci lucruri pe care trebuie să le faci.
Pe măsură eşti mai dezvoltat, devii mai productiv, pentru că reuşeşti să canalizezi mai bine toată energia şi elimini din lucrurile care nu contează pentru tine.
Cheia#2. Pasiune combinata cu munca
Energia în cazul meu are de obicei 2 surse:
  • mediul: oameni, context, spaţiul unde lucrez, informaţia acu care lucrez
  • ceea ce fac efectiv: munca propriu-zisă
Ştiu să fac foarte multe lucruri, dar accept să fac doar câteva dintre ele.
Întotdeauna încerc să mă limitez la ceea ce îmi place să fac. Cu cât mai multe lucruri de care sunt pasionat, cu atât mai lejer mi se pare ceea ce fac şi cu atât mai productiv sunt.
Faptul că scriu reprezintă o pasiune, dar reprezintă şi o bună parte din munca mea. Îmi câştig mulţi bani din faptul că mă descurc cu cuvintele. (jocul de cuvinte este intenţionat)
În era informaţiei, nimeni nu ar trebui să mai facă lucruri pe care nu şi le doreşte. Cel puţin nu o perioadă îndelungată de timp.
Cheia#3. Minte ca de geniu
Nu, nu sunt un geniu. Nici nu ştiu care este IQ-ul meu. Foarte probabil este unul mediu. I’m ok with that.
Însă abordarea mea este una împrumutată de la mari minţi ale lumii.
Ascult muzică clasică pentru a mă concentra.
Îmi imaginezi rezultatul final.
Fur idei remarcabile ca un artist.
Am împrumutat câte un obicei de la câteva dintre personalităţile de geniu ale lumii: Einstein, Picasso, Tesla; cu scopul de a avea o minte ca de geniu.
Cheia#4. Influentare prin abilitati sociale
În ciuda faptului că nu mă bag în seamă cu mulţi oameni, îmi este foarte uşor să relaţionez cu o persoană nouă.
Mai ales după ce am stabilit un interes sau un duşman comun (Duşmanul comun nu trebuie să fie neapărat o persoană, ci poate fi un concept, un obicei, o idee).
Eu văd prin abilităţile sociale nu neapărat o metodă (doar) de a cunoaşte oameni noi, ci mai degrabă de a reuşi să influenţezi pozitiv alte persoane sau anumite comportamente de grup.
Faptul că poţi să influenţez pozitiv nişte oameni reprezintă probabil principalul motiv pentru care vorbesc în public.
Cheia#5. Integrarea povestilor in viata proprie
Mie îmi plac foarte mult poveştile şi consider că poţi învăţa foarte uşor dacă reuşeşti să integrezi o lecţie într-o poveste.
Oamenii relaţionează foarte uşor cu personajele dintr-o poveste, am dat eu detalii despre storytelling în articolul despre Arta povestirii în afaceri.
Capacitatea de a integra o poveste mi se pare magică.
Îmi place să discut cu oameni care au poveşti de viaţă incredibile. Sunt exemple reale, care îmi pot furniza inspiraţie pe termen scurt şi lung.
Prefer sincer 1 om cu o poveste incredibilă de viaţă, decât 100 de alte persoane care au avut totul la nas şi nu şi-au asumat niciun risc.
În general am observat că mulţi se feresc de a povesti viaţa lor sau de a asculta poveştile altora. Probabil se gândesc că o să descopere ceva care o să îi schimbe, iar acest lucru îi sperie de numa.
Cheia#6. Capacitatea de a constientiza/interpreta
Eu consider că am o singură abilitate de succes. Am capacitatea de a abstractiza o situaţie care aparent nu afişează un tipar.
Pot extrage lecţii extrem de valide şi de reale din activităţi banale.
Îmi este uşor să observ şi să interpretez ceea ce se întâmplă în jurul meu.
Nu întotdeauna îmi iese, depinde şi de gradul meu de implicare emoţională. Însă când îmi iese, sunt extrem de mândru de ceea ce mă duce capul să fac.
Mulţi au rămas surprinşi de faptul că eu intuiam viitoare relaţii din body language şi din conversaţii.
Cititul ăsta printre rânduri e miraculos şi este foarte util mai ales când aplici aceeaşi tehnică sau abilitate pe tine însuţi şi descoperi că mintea ta acţionează fără ca să apeleze la logică.
***
Poate cheile pe care eu le-am dezvăluit acum sunt extrem de abstracte. E posibil.
Au mare încărcătură pentru mine în mod special. Sunt nişte chei care funcţionează la uşile la care eu bat şi pe care caut să le deschid.
Tu din tot ceea ce am scris eu ar trebui să înţelegi de unde am plecat şi unde am ajuns.
Spaţiul de mijloc, îl umpli cu propriile reguli şi concepte. Cele care funcţionează pentru tine. Cele care au logică şi te fac să te simţi entuziasmat în interior, acele lucruri pe care le simţi în burtă (gut feelings).
Dacă ai vreo întrebare pentru mine, o aştept cu cea mai mare plăcere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu