sâmbătă, 31 martie 2012

Ce reprezinta asigurarile si la ce folosesc?


Ce reprezinta asigurarile si la ce folosesc?
O definitie:
Asigurarea este o forma de protectie bazata pe un contract, prin care o persoana fizica sau juridica care se va numi asigurat, cedeaza anumite riscuri unei persoane juridice - asigurator, platind asiguratorului o suma de bani numita prima de asigurare.
Asiguratorul se obliga prin acesta contract sa plateasca asiguratului despagubiri in cazul in care evenimentele prevazute in contract au loc.
De ce sunt utile asigurarile?
Indiferent de cat de mult a evoluat umanitatea, un lucru este foarte clar: nu putem controla tot ceea ce se intampla in jurul nostru, exemplul cel mai bun fiind poate natura. Mass-media prezinta foarte des catastrofele natuarale care lovesc diverse regiuni, si, din pacate nici Romania nu face exceptie (cu totii ne amintim de inundatiile devastatoare care au afectat tara in 2005).
Dar natura nu este singura care ne afecteaza si ne provoaca pagube. Accidente se intampla la tot pasul, iar jaful, furturile, talhariile, toate tin de natura umana.
Riscurile acestea vor exista intotdeauna. Dar mai sunt si altele, in legatura cu sanatatea, cu activitatea profesionala, si, in cazul firmelor, riscuri privind marfurile sau activele companiiei. De aceea este foarte bine sa incercam sa transferam riscurile asupra altcuiva.
Acestea sunt motivele pentru care au aparut serviciile sau, mai bine zis, produsele de asigurare. Acestea sunt oferite de companii specializate care preiau diferite riscuri in schimbul unei sume de bani. Astfel, plata unei sume il pune pe asigurat la adapost de problemele cauzate de accidente, fie ele auto sau de alata natura, ii poate salva firma de la probleme financiare care ar putea duce la faliment s.a.
Un argument al utilitatii asigurarilor este oferit de prezenta acestora la o scara foarte mare in Occident, unde exista o adevarata cultura. Marea majoritate a oamenilor au, in tarile vestice, tot felul de asigurari, nu doar cea de raspundere civila auto, ci si de viata, de sanatate, de protejare a bunurilor. De ce se intampla acest lucru?
Pentru ca in Occident simtul proprietatii este foarte dezvoltat, si toti vor sa isi puna proprietatile la adapost de diferite riscuri, dar si pentru ca occidentalii sunt foarte interesati de viitorul lor si al celor din jurul lor. De aceea asigurarile sunt un instrument foarte bun pentru crearea unui viitor lipsit de griji si sigur.
Ce este Brokerul in asigurari?
Brokerul de asigurari este un specialist in ceea ce priveste piata asigurarilor. Serviciile acestuia se adreseaza in general persoanelor juridice, dar nu exclusiv. Pe piata exista foarte multe societati de asigurare, apar din ce in ce mai multe produse de asigurare, oferta se diversifica in mod continuu si apar produse care de care mai specializate.
In aceste conditii, clientul are probleme in a alege cea mai buna solutie pentru problema sa, mai ales daca nu cunoaste foarte bine cum functioneaza asigurarile. Aici intervine brokerul de asigurari. Acesta ar putea fi privit drept un intermediar, dar este in mod clar mai mult decat atat, este un specialist. Cunoscand foarte bine particularitatile pietei, oferta de produse, contextul pietei, tehnica de derulare a asigurarilor, brokerul poate oferi pentru clientii sai cea mai buna solutie dintr-o multitudine de optiuni care pentru un novice nu par a se diferentia prea mult.
Dezvoltarea pe care o au asigurarile la nivel mondial nu mai permite functionarea fara societatile de brokeraj. Schimbarile legislative, evolutiile economice, toate acestea sunt mai usor de depasit, atat de catre clientii asiguratorilor, cat si de catre vanzatorii de polite de asigurare, apeland la serviciile societatilor de brokeraj in asigurari.
Brokerul este platit printr-un comision care este inclus in prima de asiguare, iar serviciile sale presupun consultanta de specialitate si urmarirea derularii contractului pe durata sa, bazandu-se pe stabilirea profilului de risc al clientului, urmarind insa in acelasi timp si situatia financiara a companiei de asigurari cu care se incheie polita de asigurare.
Societatile de brokeraj sunt utile atat companiilor care vor sa isi asigure diverese bunuri sau active, cat si comapniilor de asigurari, brokerii fiind cei care pot furniza clienti foarte importanti.


DESPRE ASIGURAREA CASCO
Ce autovehicule se pot asigura?

Prin polita de asigurare CASCO se pot asigura toate autovehiculele inmatriculate sau in curs de inmatriculare in Romania, care sunt in stare de functionare, au o stare de intretinere buna si nu prezinta avarii ale caroseriei si ale pieselor casabile.
Ce riscuri sunt acoperite?

Riscurile acoperite prin polita de asigurare CASCO pot sa difere de la o societate de asigurari la alta.
In general aceste riscuri sunt:
- Ciocniri, loviri, zgarieri, rasturnari, caderi, caderea unor corpuri pe autovehicul, incendiu, explozie, afumare, patare, carbonizare, inundatii, furtuna, uragan, cutremur, prabusire sau alunecare de teren, ploaie torentiala, grindina, trasnet, greutatea stratului de zapada sau gheata,avalansa de zapada.
- De asemenea se pot acoperi furtul autovehiculului si partilor componente ale acestuia, precum si pentru pagubele provocate autovehiculului ca urmare a furtului sau a tentativei de furt.
Ce se intelege prin suma asigurata?

Prin suma asigurata se intelege valoarea maxima a despagubirilor care se pot acorda in baza politei de asigurare.
Cum se calculeaza suma asigurata?

Pentru a calcula suma asigurata a autovehiculului trebuie in primul rand sa se cunoasca valoarea de nou a acestuia. Pentru autovehiculele de pana la un an vechime si aflate la primul proprietar, valoarea de nou este valoarea de factura cu toate taxele incluse. Pentru autovehiculele second hand valoarea de nou se determina conform cataloagelor specializate.
In baza valorii de nou a autovehiculului si a vechimii acestuia se calculeaza apoi suma asigurata (valoarea reala).
Ce este fransiza?

Fransiza este partea daunei suportate de catre asigurat. Scopul fransizei este acela de a creste grija fata de autovehiculul asigurat, limitand astfel cazurile de dauna. Politele de asigurare CASCO prevad fransize mai ales pentru riscul de furt.
Documente necesare pentru dosarul de dauna
1. Proces verbal sau Autorizatie de reparatie + anexa 2, in original si copie
2. Tichet asigurare vinovat RCA si certificatul de inmatriculare al autovehiculului vinovatului, in copie
3. Certificatul de inmatriculare al autovehiculului pagubit, in copie
4. Copie B.I. C.I.+Permis Auto Sofer, in copie
5. Cartea de identitate a autovehiculului pagubit, in copie
6. Delegatie de reprezentare daca autovehiculul apartine unei persoane juridice
7. In cazul persoanelor fizice pentru deschiderea dosarului de dauna este necesara prezenta proprietarului, a unei rude de gradul I sau a unui imputernicit cu procura notariala.

Sectii de politie Bucuresti
Sectiile de politie unde se face constatarea accidentelor usoare.
1
021.311.20.21
Calea Grivitei nr 355-357
2
021.255.24.33
Str. Masina de Paine
3
021.324.50.15
Str. Stefan Nicolae Nr.2-4
4
021.323.30.30
Str. Candianu Popescu Nr.57
5
021.323.30.30
Str. Candianu Popescu Nr.57
6
021.434.01.88
Str.Dezrobirii Nr.37









Brigada de politie rutiera: 021.323.30.30
DESPRE ASIGURARILE DE LOCUINTE SI BUNURI
De ce si cand avem nevoie de o asigurare?

Asigurarea locuintei si/sau bunurilor continute in aceasta este, poate, cea mai importanta asigurare non-viata pe care o puteti incheia.
Fenomenele naturale, calamitatile, incendiul, explozia pot sa va distruga agoniseala de o viata. Daca pentru prevenirea incendiului sau exploziei exista astazi solutii tehnice din ce in ce mai perfectionate, inundatiile sau cutremurele sunt practic imposibil de prevenit sau de evitat.
Aceleasi evenimente care pun in pericol cladirea locuintei pot afecta si bunurile dvs. (mobilier, aparatura electrocasnica, aparatura electronica, imbracaminte, unelte gospodaresti, alimente, etc.).
Un alt pericol, din pacate permanent, il reprezinta furtul prin efractie sau prin acte de talharie care, de asemenea, pune in pericol bunurile de valoare, putand duce si la distrugeri in locuinta.
Actiunile rauvoitoare ale unor persoane (acte de terorism / vandalism) pot produce si ele distrugeri ale bunurilor sau cladirii.
Toate aceste evenimente sunt tot atatea argumente care sustin necesitatea unei asigurari a locuintei si a bunurilor continute in aceasta.

Asigurarea locuintei (a cladirii) este obligatorie atunci cand solicitati un credit bancar si garantarea acestuia catre banca o constituie locuinta.

Asigurarea locuintei si a bunurilor continute in aceasta se poate incheia oricand in cursul anului.

Incheierea acestui tip de asigurare este cea mai ieftina modalitate de protejare a cladirii si bunurilor personale, mai ieftina decat achizitionarea unui sistem perfectionat de alarma sau chiar decat intretinerea anuala a unui caine de paza.
Caracteristicile asigurarii
Ce se poate asigura
- cladiri si alte constructii: cladiri si constructii speciale (cu exceptia terenului) precum si elemente fixe si detasabile de fundatie sau impamantare, instalatii fixe hidraulice, igienico-sanitare, de incalzire, lifturi, instalatii fixe de iluminat, instalatii de aer conditionat, toate aferente cladirilor;
- bunuri casnice: mobilier, aparatura electrocasnica si electronica, lenjerie, incaltaminte, imbracaminte, covoare, perdele, efecte personale, etc. cu exceptia banilor, pietrelor pretioase, bijuteriilor, marcilor postale, tablourilor, sculpturilor, colectiilor sau altor obiecte cu valoare artistica, stiintifica sau istorica.
Riscurile pentru care se acorda despagubiri
  • incendiu;
  • trasnet;
  • explozie (de gaze sau aburi);
  • caderea pe cladire a aparatelor de zbor sau parti ale acestora si obiecte transportate de acestea;
  • cutremur de pamant;
  • inundatie;
  • furtuna;
  • grindina;
  • ploaie torentiala;
  • prabusiri sau alunecari de teren;
  • greutatea stratului de zapada;
  • avarii accidentale ale instalatiilor de apa, canal, sau incalzire;
  • inundarea apartamentelor cu apa provenita de la vecini;
  • pagube produse datorita actiunii rauvoitoare a unor persoane (terorism, vandalism);
  • furt prin efractie al bunurilor.
Extinderi ale politei de asigurare a locuintei
  • Asigurarea de raspundere civila legala a membrilor familiei
Se acorda despagubiri pentru sumele pe care asiguratul este obligat sa le plateasca pentru prejudiciul adus unor terte persoane ca urmare a unui eveniment asigurat:
    • vatamari corporale (invaliditate sau deces);
    • avarieri sau distrugeri ale unor bunuri apartinand acestora.
Despagubirile sunt in limita sumei asigurate pentru care opteaza asiguratul.
  • Asigurarea de accidente a membrilor familiei
Se acorda despagubiri asiguratului si membrilor familiei sale nominalizati in polita pentru accidentele suferite care se produc independent de vointa acestora (accidente care au drept urmari diferite grade de invaliditate sau decesul).
Despagubirile sunt in limita sumei asigurate pentru care opteaza asiguratul la incheierea politei.
Cum se solicita o despagubire?
In urma producerii unui eveniment asigurat care a determinat pagube cladirii sau bunurilor continute, unor terte persoane sau accidentarea membrilor familiei, asiguratul trebuie sa adreseze o instiintare catre societatea de asigurari cu mentionarea datei, locului si imprejurarilor in care a avut loc evenimentul, descrierea pagubelor si valoarea estimativa a acestora sau descrierea leziunilor suferite de catre persoanele accidentate.
De asemenea asiguratul va completa o cerere de despagubire care va initia dosarul de dauna si inceperea procedurii de despagubire.
  • Procedura de despagubire presupune urmatoarele etape:
    constatarea pagubelor de catre reprezentantul societatii de asigurare;
  • avizarea de catre societatea de asigurare a inceperii lucrarilor de reparatie, reconditionare sau restaurare, inlocuire;
  • documentarea dosarului de dauna (procese verbale de constatare sau de cercetare emise de organe competente, adeverinte medicale sau certificat de deces, documente de plata a reparatiilor, reconditionarilor, restructurarilor sau inlocuirilor, eventuale declaratii ale martorilor, hotarari judecatoresti);
  • semnarea dosarului de dauna de catre ambele parti;
  • plata despagubirii.
Plata despagubirilor se efectueaza dupa 15-30 de zile de la data depunerii documentatiei complete de catre asigurat / beneficiar.
Societatea de asigurare poate amana plata despagubirii daca in legatura cu dauna a fost instituita impotriva asiguratului o ancheta sau o procedura penala de catre politie.
De asemenea societatea poate refuza plata despagubirii daca cererea de despagubire este frauduloasa ori are la baza declaratii care se dovedesc false.

DESPRE ASIGURARILE MEDICALE

Poate inlocui Cardul European de Asigurari de Sanatate "Asigurarea Medicala Privata de Calatorie in Strainatate"?
Procurarea Cardului European de Sanatate (CEASS) nu este obligatorie - este un drept si nu o obligatie. Oricum, incheierea unei asigurari medicale pentru calatorie este indicata chiar si in situatia in care ati detine acest card pentru ca, intr-adevar, el nu acopera intreaga gama de servicii oferite prin asigurarea medicala.
Potrivit Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, desi atat Cardul European de Sanatate, cat si asigurarea medicala privata pentru calatorii in strainatate sunt instrumente de acoperire a cheltuielilor medicale, intre acestea exista diferente fundamentale.
Valabilitate
- CEASS - in Spatiul Economic European plus Elvetia
- asigurarea private - in orice stat al lumii
Acoperire
- CEASS - servicii medicale conform cu sistemul de securitate sociala potrivit legilor statului respectiv
- asigurarea privata - inclusiv cheltuielile medicale in sistem privat
Actiune
- CEASS - actiune limitata, prestatiile in natura care devin necesare pe motive medicale in timpul sederii unui alt stat membru, tinand cont de natura prestatiilor si de durata de sedere preconizata
- asigurarea privata - acopera, suplimentar: cheltuielile aferente repatrierii sanitare, cheltuielile cu repatrierea in caz de deces, toate cheltuielile de spitalizare, accidentele de orice fel intamplate in perioada sederii pe teritoriul tarii respective, alte cheltuieli medicale.
Decontarea
- CEASS - exista posibilitatea ca un posesor de Card sa fie nevoit sa achite pe loc contravaloarea prestatiilor medicale, urmand ca cererea de rambursare a banilor sa o faca catre casa locala de asigurari de sanatate
- asigurarea privata: toate cheltuielile sunt preluate si platite direct catre furnizorii de servicii medicale din afara tarii
Plati suplimentare
- CEASS: confera posesorului drepturile oferite de sistemul public similare cu cele ale rezidentilor statului pe care il viziteaza, fiind prezentat exemplul Germaniei unde rezidentii germani trebuie sa co-plateasca spitalizarea.
- asigurarea privata: nu exista
Conditii pentru obtinere
- CEASS: plata la zi a contributiilor la sistemul public de asigurari de sanatate
- asigurarea privata: nu exista
In concluzie, datorita diferentelor importante care exista intre cele doua instrumente prezentate sintetic mai sus, Cardul European de Sanatate nu poate substitui o asigurare medicala pentru calatorii in strainatate. De altfel, experienta statelor din Uniunea Europeana, unde sistemul de carduri de asigurare functioneaza de ani buni arata ca toti posesorii unui asemenea card de sanatate detin si o asigurare de calatorie in strainatate incheiata la o companie privata de asigurare.
Sugestia noastra este sa achizitionati o asigurare medicala privata de calatorie de la una dintre companiile de profil specializate pe acest segment. In acelasi timp, o astfel de polita poate fi cumparata si on-line. Prin intermediul parteneriatului incheiat recent intre 1asig.ro si asigur.com, cel mai vizitat portal de asigurari din Romania ofera posibilitatea procurarii unei astfel de polite.
Cat priveste pretul, acesta depinde de tipul de polita ales (pentru calatorii business sau in interes turistic), complexitatea acoperirii dorite si durata sederii/destinatia calatoriei. Cu titlu informativ, o polita pentru durata de 5 zile, in spatiul UE costa intre 16,6 - 30,8 RON/persoana.

Cum se solicita despagubirile?
In cazul producerii unui eveniment asigurat, asiguratul va prezenta asigurarea cadrului medical care se va ocupa de acesta si va lua legatura telefonic (gratuit) cu biroul de asistenta medicala care-l va sfatui, pe acesta sau pe medic, asupra modului de tratare a urgentei.

In caz de repatriere, biletul de intoarcere in tara se va preda oficiului extern de asistenta medicala.

Daca asiguratul a efectuat plati, acestea vor fi despagubite la intoarcere in tara, in limita celor recunoscute de catre oficiul extern de asistenta medicala.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu