“Scoala cea mai buna este aceea
in care inveti, inainte de toate, CUM sa inveti“. Nicolae Iorga
Traim intr-o societate
informationala, in care stiinta inseamna putere (potentiala). De fapt, asa dupa
cum spunea Napoleon Hill, “cunostintele specializate paveaza calea catre
bogatii”. Asadar, daca vrei sa ai succes si sa fii bogat, trebuie neaparat sa
devii excelent in ceea ce faci, sa fii printre cei mai buni din domeniul tau.
Pentru a ajunge “in varf”, ai nevoie sa te specializezi continuu, sa inveti si
sa te autoinstruiesti mereu. Mai exact, trebuie sa fii dedicat invataturii
pentru tot restul vietii.
Din fericire, in ziua de azi,
cunostintele specializate se gasesc din belsug si se pot obtine gratis (in
cartile si revistele din bibliotecile publice) sau la un pret foarte mic (in
colegii si universitati, sau prin cursuri de specializare – serale sau
particulare, cum sunt cursurile prin corespondenta).
Cu toate acestea, nivelul actual al
cunostintelor si aptitudinilor se perimeaza intr-un ritm mult mai rapid decat
oricand inainte. De aceea, trebuie sa studiezi continuu in domeniul tau de
activitate, sa fii mereu la curent cu tot ce e nou si ce mai apare in
specializarea ta. Pentru a reusi sa “tii pasul” cu evolutia din domeniul tau,
dar mai ales pentru a ajunge si pentru a te mentine in topul profesionistilor
din ramura ta de activitate, trebuie sa fii foarte eficient in a dobandi noi
cunostinte.
Capacitatea de a invata cat mai
repede, de a intelege cat mai bine si mai rapid, dar si de a retine cat mai
mult timp ceea ce ai invatat, este una din abilitatile esentiale ale oricarui
om de succes. Scoala te invata multe lucruri, dar, din nefericire, nu te invata
si cel mai important lucru: “CUM ANUME” sa inveti. ARTA de a dobandi noi
cunostinte – de a ti le insusi si de a le “integra” in ansamblul cunostintelor
pe care le posezi deja – este mult mai importanta si mai valoroasa decat
cunostintele in sine.
Iti prezint in acest articol care
sunt cele mai importante 3 tehnici de a invata mai repede si mai bine.
Insa, inainte de a face cunostinta cu tehnicile de invatare eficienta, este
foarte important sa intelegi cum functioneaza creierul uman.
Creierul
vrea lucruri INTERESANTE !
Cercetatorii din domeniul
psihologiei educationale, neurobiologiei si stiintei cognitive, au descoperit
faptul ca creierul uman tanjeste mereu dupa noutate – el cauta permanent
numai lucruri neobisnuite, ciudate, neasteptate, care ies in evidenta. Astfel,
creierul se ocupa numai cu lucruri interesante si inmagazineaza doar
informatiile care conteaza, eliminand si ignorand lucrurile obisnuite, normale,
de rutina sau plictisitoare, pe care le intalneste.
Cum reusesti totusi sa inveti acele
cunostinte care nu te atrag deloc? “Trucul” pentru a retine anumite informatii
– dar si pentru a te putea concentra, pentru a intelege mai usor si mai rapid
un material nou, precum si pentru a-l retine timp indelungat – este acesta: sa-ti
convingi creierul ca aceste informatii sunt deosebit de importante, chiar
VITALE !
Cum realizezi aceasta? Punandu-ti
neuronii la treaba ! Adica trebuie sa faci anumite lucruri, care sa intensifice
activitatea creierului tau, lucruri care sa-ti activeze neuronii din ambele
emisfere cerebrale – lucruri care sa te provoace, sa te motiveze, sa te antreneze,
sa te inspire sa rezolvi probleme, sa tragi concluzii si sa descoperi noi
cunostinte. Pentru asta ai nevoie de intrebari, exercitii, provocari si
activitati care sa-ti stimuleze creierul.
Trebuie sa stii ca creierul este
stimulat de emotii, de aceea elementul esential care sporeste atentia
(concentrarea), intelegerea si memorarea, este incarcatura emotionala a
materialului studiat. Retii mult mai repede atunci cand materialul te face sa
“simti” ceva. Cu cat sunt mai puternice sentimentele pe care le ai in timp ce
inveti, cu atat vei retine mai repede, mai bine si pentru un timp mai
indelungat acele informatii. De aceea, se recomanda sa incluzi in activitatea
ta de invatare lucruri care sa te uimeasca, sa te distreze, sa te faca curios,
sa te entuziasmeze sau sa-ti creeze orice alt sentiment placut – fie chiar si
neplacut, numai sa te faca sa simti ceva, sa nu te lase indiferent.
Acum ca ai aflat ce este mai
important despre felul in care functioneaza creierul tau, iata care sunt cele
mai eficiente 3 metode de invatare:
1.
Invata pe altcineva !
Expertii din domeniul invatarii
rapide au descoperit ca cea mai eficienta modalitate de a absorbi si de a-ti
insusi noi cunostinte este aceasta: in timp ce inveti, sa te gandesti cum ai
putea “preda” noul material altcuiva. Iti imaginezi ca trebuie sa explici – cu
cuvintele tale – aceste cunostinte unei alte persoane, care nu stie absolut
nimic despre acest subiect.
De aceea, e bine ca, imediat dupa ce
afli noi cunostinte, sa le impartasesti celor din jurul tau. Daca nu ai cui sa
explici noile informatii, atunci trebuie macar sa iti “predai” tie insuti
noul material – adica sa-ti explici tie insuti ce ai aflat, reformuland textul
si explicandu-l cu propriile tale cuvinte.
ATENTIE: Este important ca, atunci
cand le explici altora – si chiar si tie insuti – noile cunostinte, sa NU
folosesti exact cuvintele si formularile din textul initial (cel pe care
trebuie sa-l inveti), ci sa reformulezi textul cu cuvintele tale. Trebuie
neaparat sa elimini tonul formal si limbajul academic, daca vrei sa inveti cu
adevarat. In schimb, trebuie sa folosesti un limbaj obisnuit si un ton
conversational, exact asa cum i-ai vorbi unui prieten drag.
Piramida
invatarii
Procedand astfel, castigi 4 lucruri:
- Te concentrezi mai usor, mai repede si mai bine – deoarece limbajul obisnuit, folosit intr-un stil conversational, iti capteaza imediat atentia, tot asa cum o discutie prieteneasca te atrage mult mai mult decat o prelegere academica. Adevarul este ca, atunci cand oamenii au impresia ca se afla intr-o conversatie, devin dintr-odata atenti, deoarece trebuie sa-si urmareasca interlocutorul si sa intervina in discutie, atunci cand e cazul (de ex., cand sunt intrebati ceva).
- Intelegi mai bine noile informatii – decat daca te-ai gandi sa le inveti si sa le folosesti doar pentru tine, deoarece efortul depus pentru a reformula cu cuvintele tale textul si de a-l explica pe intelesul tuturor, iti “pune neuronii la treaba”, ii determina sa fie “activi”.
- Inveti mult mai rapid. Intrucat intelegi foarte bine materialul, nu va trebui sa mai depui niciun efort pentru a-l memora. Astfel, il vei invata in mod natural, noile cunostinte integrandu-se de la sine in structura informatiilor pe care le detii deja.
- Memorezi mai mult timp noul material, deoarece concentrarea necesara explicarii continutului, cu propriile tale cuvinte, unei alte persoane, face ca aceste informatii sa patrunda adanc in subconstientul tau, unde vor deveni o parte permanenta din memoria ta pe termen lung.
2.
Vizualizeaza informatiile !
Stim cu totii ca “o imagine
valoreaza cat o mie de cuvinte”. Cercetatorii din domeniul invatarii rapide ne
confirma faptul ca imaginile faciliteaza mult intelegerea unui text si se
memoreaza mult mai rapid decat cuvintele singure (imaginile imbunatatesc cu
pana la 90 % capacitatea de intelegere si memorare). De aceea, este bine ca sa
iti construiesti cat mai multe scheme si diagrame structurate, pe baza
noilor cunostinte pe care trebuie sa ti le insusesti – scheme care sa fie cat
mai sugestive (sa exprime relatiile, dependentele, incluziunile, etc., dintre
notiuni) si sa fie adnotate corect (cuvintele-cheie sa fie incluse in schema,
la locurile potrivite), eventual completate cu imagini sugestive.
Un exemplu de schema reprezentativa
pentru puterea magica a subconstientului oricarei persoane, este cea din
articolul despre “Puterea
subconstientului“, care exprima faptul ca subconstientul transforma
in realitate gandurile impletite cu emotie si credinta.
Subconstientul transforma gandurile
in realitate
De fapt, aceste informatii despre
subconstient nu sunt chiar lipsite de legatura cu tema acestui articol – “3
Tehnici de invatare rapida si eficienta”, deoarece aceste tehnici si strategii
care ne ajuta sa invatam mai repede, sa intelegem mai bine si sa memoram mai
usor si pentru mai mult timp noile cunostinte, sunt tocmai metode de
influentare a subconstientului. Mai mult decat atat, cea mai puternica
metoda de influentare a subconstientului – AUTOSUGESTIA – este
folosita si in cazul invatarii eficiente, deoarece metodele de invatare rapida
sunt de fapt forme de autosugestie, prin care ii sugerezi creierului tau exact
ceea ce are el nevoie sa stie ca sa inmagazineze materialul de invatat, si
anume faptul ca acest material este foarte important.
3.
Pune-ti intrebari !
Trebuie sa stii ca creierul tau
invata si retine cunostinte numai atunci cand lucreaza la ele. Acest lucru a
fost descoperit si folosit inca din Antichitate, de catre invatatii din Grecia
Antica, care utilizau, pentru a-i invata pe copii, metoda lui Socrate –
metoda ce consta in faptul ca profesorul nu facea altceva decat sa puna
intrebari, concentrand atentia elevilor si determinandu-i sa gaseasca
raspunsuri. In cazul invatarii prin intrebari, elevii nu mai sunt pasivi (nu
doar asculta, plictisiti si pe jumatate adormiti, ce le povesteste profesorul),
ci sunt implicati activ in desfasurarea lectiei – datorita faptului ca trebuie
sa raspunda la intrebari, elevii sunt permanent foarte atenti la lectie. In
plus, prin intrebarile bine alese, elevii isi integreaza in mod eficient noile
cunostinte in structura de informatii deja dobandite.
Pune-ti permanent intrebari !
De aceea, invatarea dirijata de
intrebari este una dintre cele mai puternice si mai eficiente metode de
invatare cunoscute vreodata. Se recomanda sa folosesti aceasta metoda in studiul
tau, fiind propriul tau profesor – adica fiind atat profesor (iti pui
intrebari), cat si elev (raspunzi la ele).
Se recomanda sa nu incepi niciodata
citirea amanuntita a unui text, fara a avea in gand o serie de intrebari la
care doresti sa obtii raspunsuri. Asta pentru ca intrebarile iti sugereaza
scopul materialului si te mentin atent – devii in acest fel un cercetator
activ, in loc de un pasiv rasfoitor de carti. Intrebarile trebuie sa ti le
formulezi inca din timpul rasfoirii preliminare a cartii. Titlurile si
subtitlurile paragrafelor sugereaza mereu intrebari. Se recomanda sa-ti
formulezi intrebari mai ales cand te uiti la primul si la ultimul paragraf.
E bine sa-ti formezi deprinderea de citire
interogativa. Adica, trebuie sa te intrebi mereu, in timp ce citesti: “Care
este ideea principala din acest capitol/paragraf/alineat?”, “Am mai intalnit
cumva aceste notiuni? Ce stiu deja despre ele?”, “Unde sunt faptele care sa
sprijine aceste afirmatii?”, “Pot oare sa ma insel in privinta a ceea ce
credeam ca stiu despre aceasta problema?”, “Ce inseamna asta?”. Deseori, chiar
autorul pune cateva intrebari la inceputul sau la sfarsitul capitolului.
Intrebari de felul “Cum?”, “Cine?”, “Unde?”, “Cand?”, “De ce?”, “Ei si?”, ar
trebui sa nu-ti lipseasca din minte atunci cand citesti. Si, pe masura ce
raspunzi la intrebari, fii pregatit sa formulezi altele !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu